Come fare la meditazione Mahamudra (Dzogchen Ponlop Rinpoce )

Il buddismo è ricco di metodi per lavorare con la mente. Uno dei più rinomati e potenti è l’antica tradizione di saggezza conosciuta come Mahamudra. Originaria dell’India, la visione e la pratica del Mahamudra si è gradualmente diffusa in tutta l’Asia e oggi ha raggiunto l’Occidente. Come filosofia, mira a comunicare una chiara conoscenza della vera natura della mente. Come pratica di meditazione, è stata pensata per realizzare quell’esperienza in modo rapido e inconfondibile.

Mahamudra è una tradizione buddista contemplativa conosciuta per la sua semplicità. La pratica è quella di essere genuini, rilassati e consapevoli in ogni situazione della vita, di accettare e apprezzare chi siamo. Per impegnarsi nei suoi metodi profondi, non siamo tenuti a cambiare il nostro stile di vita, e qualsiasi messaggio contrario a questo non è un vero insegnamento Mahamudra. La pratica del Mahamudra è un’esperienza della nostra mente completamente libera e gioiosa, non importa cosa ci porta la nostra vita. Ci indica la vera natura della mente.

Il significato di Mahamudra si trova nel suo nome. Maha significa “grande” e mudra significa “simbolo” o “sigillo”. Il Grande Simbolo a cui si fa riferimento è la saggezza del vuoto, che è la natura stessa della nostra mente e di ogni fenomeno – qualsiasi oggetto o idea che la mente può osservare o prendere coscienza. Poiché copre la totalità della nostra esperienza, il Grande Simbolo è conosciuto come la realtà onnicomprensiva da cui non c’è fuga o eccezione.

Allora, come iniziamo la pratica di Mahamudra? In primo luogo, impariamo con una mente aperta e interessata cosa sia il Mahamudra. Poi riflettiamo e personalizziamo quella conoscenza in modo che diventi la nostra esperienza, piuttosto che una teoria. Poi, dopo averne digerito il significato, ci sediamo semplicemente, andando oltre la conoscenza di Mahamudra per diventare tutt’uno con essa.

Realizzare la vera natura della nostra mente non accade solo per caso, pura fortuna o forza di volontà. Abbiamo bisogno di aiuto. Dobbiamo fare affidamento sulle istruzioni chiave del lignaggio Mahamudra impartitoci da un insegnante di fiducia e realizzato. Mahamudra ha una tradizione di metodi abili per indicare direttamente la natura della mente, che è una caratteristica unica di questo lignaggio. Se abbiamo l’opportunità di ricevere queste istruzioni e un sincero interesse a lavorare con loro, abbiamo una buona possibilità di comprendere e realizzare la saggezza Mahamudra.

Il Mahamudra è diviso in tre parti: Mahamudra base, Mahamudra sentiero e Mahamudra fruizione. Mahamudra base è il punto di partenza della nostra discussione. È fondamentalmente una visione della realtà più basilare della nostra mente e del mondo. Poi guarderemo brevemente al Mahamudra sentiero, che è la pratica di meditazione vera e propria. Infine, abbiamo Mahamudra fruizione, una descrizione di ciò a cui il percorso ci porta. Questo ci darà un quadro completo del cammino di risveglio di Mahamudra.

Mahamudra ci insegna una serie di tecniche speciali per guardare la nostra mente, per vedere la sua vera natura. Quando guardiamo all’interno con un focus chiaro e costante, la mente che vediamo è trasparente, spaziosa e aperta. Si sente come se ci fosse qualcosa, ma quando lo cerchiamo, non c’è “cosa” che possiamo trovare. I nostri pensieri ed emozioni sono vividi, ma non possiamo metterci le mani sopra. Si sciolgono non appena li notiamo. Anche le immagini e i suoni, che sembrano entità reali e distinte, sfuggono alla nostra comprensione quando cerchiamo la loro vera identità. Quando riconosciamo la qualità fluida, aperta e spaziosa di tutte le nostre esperienze, anche solo per un momento, questo è il lato vuoto della saggezza del vuoto.

Quando guardiamo la nostra mente, però, vediamo che non è solo spaziosa. C’è un’energia luminosa, chiara e creativa che è la fonte della nostra compassione e gioia. C’è anche una qualità di veglia, di consapevolezza onnicomprensiva. Questo è il lato saggezza della saggezza del vuoto.

Quando riconosciamo l’unione di questa vivacità, di questa consapevolezza e dello spazio aperto e trasparente, questo è quello che chiamiamo il riconoscimento della saggezza del vuoto, o la vera natura della mente. In un tale momento, non sperimentiamo solo un lato della nostra mente; sperimentiamo la totalità della mente. Vediamo l’unione di spazio, compassione e consapevolezza, che si chiama Mahamudra.

Questo è un modo di comprendere la mente dell’illuminazione: la saggezza o buddha o natura di buddha. Questa mente della saggezza è ricca di qualità che ci portano felicità senza limiti, intuizione e il corrispondente desiderio di aiutare il nostro mondo. Fin dall’inizio le menti di tutti gli esseri sono state prive di difetti o difetti intrinseci. Potremmo chiederci: “Di che cosa stiamo parlando? Vent’anni fa? Un miliardo di anni fa?”.

In realtà, è proprio in questo momento, ora, in cui non riusciamo a riconoscere la vera natura della mente. Questo è l’inizio. Se possiamo rilassarci in questo momento, stiamo riposando nella terra o nello stato fondamentale di Mahamudra. Il nostro modo di riposare è attraverso la pratica della meditazione, che è il sentiero Mahamudra. Quando possiamo riposare bene, siamo naturalmente in unione con la meta, o fruizione, del sentiero. Non c’è altro Mahamudra da raggiungere: siamo buddha, svegli e liberi, in questo stesso momento.

Ma quando non riusciamo a riconoscere la natura fondamentale della nostra mente, allora abbiamo un problema. L’energia luminosa e creativa della mente originale è percepita erroneamente come il mondo dualistico di sé e dell’altro. Sorge la confusione, inizia ad aggrapparsi, e poi si manifesta tutto il mondo della sofferenza e dello smarrimento. Invece di godere di pace, illuminazione e felicità, sperimentiamo la nostra mente come afflitta da emozioni dolorose. Siamo bombardati da pensieri che ci conducono in questo modo e quello. Sopportiamo ansia e paura mentre desideriamo la pace e la contentezza.

Questo è quello che chiamiamo samsara, o esistenza ciclica, che è infinita fino a quando non decidiamo di fermarlo realizzando il vero stato della mente. Così l’inizio del samsara è quando non riusciamo a riconoscere quella base, e la fine del samsara non è niente di più complicato che riconoscere la nostra stessa natura della mente. Quando la mente si riconosce e può riposare liberamente e rilassata in uno stato di apertura, questa è la fine della nostra confusione e sofferenza.

La luminosità, la chiarezza della natura della mente, si manifesta creativamente come fenomeni. Poiché siamo abituati a consolidare la nostra esperienza di questa manifestazione luminosa, è più facile per la maggior parte di noi vedere l’aspetto luminoso della mente piuttosto che riconoscere la natura vuota della mente. Tuttavia, se ci manca l’esperienza del vuoto, potremmo cominciare a pensare alla luminosità come qualcosa di solido e abbastanza reale a cui aggrapparci. Poi diventa fonte di sofferenza e confusione invece che di libertà. E’ importante prima di tutto imparare cosa significa effettivamente vuoto, almeno intellettualmente, prima di arrivare alla conclusione che la natura della mente possiede tutte le qualità dell’illuminazione. Una volta che abbiamo una buona comprensione della natura vuota della mente, allora possiamo andare oltre questa visione vedendo la natura luminosa della mente.

Quindi, prima di intraprendere la meditazione Mahamudra, dovremmo avere una comprensione teorica della vera natura della mente come vuota, luminosa e consapevole. In secondo luogo, dovremmo capire come si sviluppa la confusione quando non riconosciamo quella natura. In terzo luogo, dovremmo capire che l’essenza dei nostri pensieri ed emozioni confusi è libera da qualsiasi negatività o fissazione innata, che tutte le espressioni e le esperienze della mente sono vuote e luminose.

Questi tre aspetti di Mahamudra base sono importanti da comprendere prima attraverso la mente concettuale, e poi attraverso il processo di riflessione per renderlo più esperienziale. Infine, portiamo la nostra comprensione alla completa realizzazione attraverso la meditazione.

All’inizio, la meditazione Mahamudra è un processo di familiarizzazione con la nostra mente così com’è, per poi imparare a rilassarsi al suo interno. Il nostro primo sguardo è probabile che ci mostri che la nostra mente spesso vaga senza meta, e c’è poca organizzazione nel nostro pensiero. È come una casa con la spazzatura accumulata ovunque. Quindi, cosa dobbiamo fare prima? Abbiamo bisogno di portare un senso di ordine e chiarezza nella nostra mente. Essendo più consapevoli del nostro processo di pensiero, la nostra consapevolezza diventa naturalmente più nitida, più precisa e più discriminante. Una volta creato uno spazio mentale, possiamo iniziare a intravedere la natura della mente e il gioco della sua energia creativa. A poco a poco, possiamo ulteriormente lasciare andare i pensieri, le etichette e i giudizi che mantengono la nostra mente in movimento, instabile e tesa. Possiamo cominciare a rilassarci, espandere e abitare una nuova dimensione di presenza e apertura.

Ci sono due tipi principali di meditazione nella tradizione Mahamudra:  Mahamudra shamatha, o riposo nella natura della mente, e Mahamudra vipashyana, o visione chiara. Il centro della nostra attenzione è la mente stessa, in contrapposizione a tutto ciò che è esterno. Se avete uno sfondo di meditazione seduta e avete familiarità con quella pratica, allora imparare a riposare nella natura della mente può essere molto semplice, facile e diretto.

Che cosa significa riposare nella natura della mente, e come lo facciamo? Possiamo pensare che per meditare, dobbiamo concentrarci, dobbiamo concentrarci su qualcosa. La meditazione vera e propria di Mahamudra non è proprio su questo. Si tratta più di sapere come riposare la nostra mente e lasciarla rilassare nel suo stesso stato. Questo può essere difficile, perché da un lato abbiamo bisogno di essere consapevoli e rimanere presenti, e dall’altro, abbiamo bisogno di lasciar andare qualsiasi stress e rilassarsi. Quindi la migliore pratica è la via di mezzo, trovando un equilibrio tra non distrazione e rilassamento.

All’inizio, che può sembrare artificiale, ma se continuiamo a farlo, diventa senza sforzo. È come quando iniziamo a imparare a guidare un’auto. È molto stressante quando ci mettiamo al volante per la prima volta. I nostri occhi sono incollati alla strada. Ci aggrappiamo al volante così saldamente che possiamo sentire la tensione sulle spalle. All’inizio è un’esperienza intensa e spaventosa, ma più si impara a guidare, più ci si rilassa.

Allo stesso modo, la meditazione Mahamudra può sembrare innaturale e stressante all’inizio. Possiamo essere preoccupati che abbiamo troppi pensieri e non siamo abbastanza rilassati, o che la nostra attenzione non è nel posto giusto. Ma il rilassamento arriverà naturalmente se continuiamo a farlo. Questa è la cosa chiave: continuare a farlo. Poi l’esperienza dello spazio, la consapevolezza e il rilassamento arriverà in modo naturale.

Meditazione Mahamudra:

  1. In primo luogo, sedersi su un cuscino o una sedia in posizione eretta e rilassata. Prendetevi un momento per sentire il cuscino, la postura del vostro corpo, l’atteggiamento della mente e il movimento del respiro. Sedetevi tranquillamente per alcuni minuti, lasciando andare delicatamente i vostri pensieri fino a quando non sentite un senso di calma.
  2. Successivamente, portate consapevolezza agli occhi e guardate direttamente nello spazio di fronte. Poi semplicemente rilassarsi a proprio agio e riposare nel momento presente, in “nowness” (essere presenti ora). Da un lato, c’è la sensazione di concentrarsi sullo spazio, ma dall’altro, non c’è un punto particolare su cui concentrarsi. Lo sguardo è come lo spazio stesso, ampio e spazioso.
  3. Qualunque cosa emerga nel presente, sia che si tratti di un pensiero, di un’emozione o di una percezione, cerca di incontrarla senza giudizio o commento. Riposa la mente in quella stessa esperienza, che tu la consideri buona o cattiva, piacevole o sgradevole. Non c’è bisogno di cambiare o migliorare o cercare un posto migliore in cui riposare. Riposare la mente dove si trova e così com’è.
  4. Nella meditazione Mahamudra, non è sufficiente riconoscere la presenza di pensieri ed emozioni; dobbiamo riconoscere la loro vera natura e riposare in quell’esperienza. Così di tanto in tanto in meditazione, riflettere sulle tre caratteristiche fondamentali della mente: il vuoto, la chiarezza e la consapevolezza.
    Il vuoto della mente è qualcosa che possiamo “vedere”, per così dire. Quando guardiamo la mente, è come lo spazio infinito. Non ha limiti. Non ha forma materiale, colore o forma. Non c’è niente che possiamo toccare. Quello spazio, quell’apertura è la natura vuota della nostra mente. Quando contempli il vuoto della mente, sperimenta la qualità spaziosa, inconsistente e non materiale della mente, dei pensieri e delle emozioni, e lascia la mente in uno stato di facilità e totale apertura.
    Questa mente, tuttavia, non è solo vuota. Ha anche una vivida chiarezza, una luminosità infinita e vasta, che è lo splendore del vuoto stesso. È come un cielo ampio e limpido pieno di luce. Questa esperienza dello spazio con la luce è l’esperienza di grande compassione e amorevolezza, o di grande amore imparziale al di là del concetto. Si manifesta nell’energia vibrante dei nostri pensieri, emozioni e percezioni. Possiamo vederlo in ogni esperienza della mente, specialmente nella potente visualizzazione delle nostre emozioni.
  5. Ancora una volta, sedetevi tranquillamente finché non sentite un senso di calma. Poi contemplare l’aspetto della chiarezza della mente. Guardate direttamente qualsiasi forma, pensiero o emozione: tutte sono l’espressione naturale di questa natura luminosa. Guardate oltre l’oggetto e sperimentate lo splendore del vuoto, riposando rilassati in quella fondamentale presenza di chiarezza.
    L’aspetto della chiarezza della mente ha il potere di conoscere, vedere e sperimentare il mondo. Quando una stanza è piena di luce, possiamo vedere tutti gli oggetti che ci circondano. Allo stesso modo, la luce della nostra mente rende le apparenze chiare e distinte. Quando pensiamo ad un oggetto, la nostra mente produce naturalmente un’immagine di esso. Sia che pensiamo a Bart Simpson o a Sua Santità il Karmapa, l’immagine che vediamo è espressione dell’energia chiara, giocosa e creativa della mente.
    La mente non è solo vuota e chiara; ha la qualità di consapevolezza panoramica e discriminante. Mentre la chiarezza è l’aspetto compassionale della mente, la consapevolezza è l’aspetto veglia. È l’intelligenza acuta e penetrante (prajna) che vede attraverso ogni confusione e comprende perfettamente il mondo che vede. Con la chiarezza e la consapevolezza che si uniscono, sperimentiamo il pieno potere e beneficio della compassione e della saggezza nella nostra vita.
    Quando siamo in grado di riposare in questa natura senza troppa fatica per cercare di focalizzarci o concentrarci, possiamo iniziare a sperimentare un vero rilassamento.
  6. Come prima, ora riposa la mente per qualche istante. Lasciate andare qualsiasi pensiero di speranza o paura e calmate la mente. Riposare lo sguardo nello spazio aperto di fronte. Portate la vostra mente nel momento presente e rilassatevi, semplicemente sperimentando la qualità della consapevolezza.
  7. Poi lasciate andare anche quello e rilassatevi senza pensarci. Di nuovo, ci riportiamo nel momento presente della consapevolezza. Rilassatevi a vostro agio e vivete la mente come vuota e luminosa.
    Con la consapevolezza, sperimentiamo i tre aspetti della mente in unione e l’interezza della natura della mente. Quando sentiamo le istruzioni per meditare sulla mente o per riposare nella vera natura della mente, è questa unione di vuoto, chiarezza e consapevolezza. Quando siamo in grado di riposare in questa natura senza troppa fatica per cercare di focalizzarci o concentrarci, possiamo iniziare a sperimentare un vero rilassamento.
    Rilassarsi in questo spazio è una delle meditazioni più potenti che portano ad un’esperienza diretta della mente buddha. Con questa esperienza, possiamo portare un nuovo livello di comprensione e abilità nella nostra vita quotidiana. La saggezza e la compassione che manifestiamo trasformerà le energie una volta inquietanti dei nostri pensieri ed emozioni in qualcosa di molto utile e potente che può portare all’esperienza dell’illuminazione.

Gli insegnamenti di questo articolo di Dzogchen Ponlop Rinpoche sono stati originariamente pubblicati su Lion’s Roar Magazine a marzo 2017.

How to Do Mahamudra Meditation

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Buddhism is rich in methods for working with the mind. One of the most renowned and powerful is the ancient wisdom tradition known as Mahamudra. Originating in India, the view and practice of Mahamudra gradually spread across Asia and today has reached the West. As a philosophy, it aims to communicate clear knowledge of the true nature of the mind. As a meditation practice, it is designed to bring about that experience swiftly and unmistakably.

Mahamudra is a contemplative Buddhist tradition known for its simplicity. The practice is to be genuine, relaxed, and aware in every situation in life, to accept and appreciate who we are. To engage in its profound methods, we aren’t required to change our lifestyle, and any message contrary to that is not a true Mahamudra teaching. The practice of Mahamudra is an experience of our mind that’s completely free and joyful, no matter what our life brings us. It points us to mind’s true nature.

The meaning of Mahamudra is found in its name. Maha means “great” and mudra means “symbol” or “seal.” The Great Symbol referred to is the wisdom of emptiness, which is the very nature of our mind and of all phenomena—any object or idea the mind can observe or become aware of. Because it covers the totality of our experience, the Great Symbol is known as the all-encompassing reality from which there is no escape or exception.

So, how do we begin the practice of Mahamudra? First, we learn with an open and interested mind what Mahamudra is. Then we reflect on and personalize that knowledge so that it becomes our own experience, rather than a theory. Then, having digested the meaning, we simply sit, going beyond knowing about Mahamudra to becoming one with it.

Realizing the true nature of our mind doesn’t happen just by accident, pure luck, or willpower alone. We need some help. We have to rely on key instructions of the Mahamudra lineage imparted to us through a trusted and realized teacher. Mahamudra has a tradition of skillful methods for directly pointing out the nature of mind, which is a unique feature of this lineage. If we have the opportunity to receive these instructions and a sincere interest in working with them, we have a good chance of understanding and realizing Mahamudra wisdom.

Mahamudra is divided into three parts: ground Mahamudra, path Mahamudra, and fruition Mahamudra. Ground Mahamudra is where our discussion starts. It is fundamentally a view of the most basic reality of our mind and world. We will then look briefly at path Mahamudra, which is the actual meditation practice. Last, we have fruition Mahamudra, a description of what the path leads us to. That will give us a complete picture of the Mahamudra journey of awakening.

Mahamudra teaches us with a number of special techniques for looking at our mind to see its true nature. When we look inside with a clear, steady focus, the mind we see is transparent, spacious, and open. It feels like something’s there, but when we look for it, there’s no “thing” we can find. Our thoughts and emotions are vivid, yet we can’t put our hands on them. They melt away as soon as we notice them. Even sights and sounds, which seem to be real, distinct entities, evade our grasp when we search for their true identity. When we recognize the flowing, open, and spacious quality of all our experiences, even for a moment, that’s the emptiness side of the wisdom of emptiness.

When we look at our mind, however, we see that it’s not just spacious. There’s a luminous, clear, and creative energy that’s the source of our compassion and joy. There is also a quality of wakefulness, of all-encompassing awareness. This is the wisdom side of the wisdom of emptiness.

When we recognize the union of this brilliance, this awareness, and the open, transparent space, that’s what we call the recognition of the wisdom of emptiness, or the true nature of mind. In such a moment, we don’t experience just one side of our mind; we experience the wholeness of the mind. We see the union of space, compassion, and awareness, which is called Mahamudra.

This is a way of understanding the mind of enlightenment— buddha wisdom or buddhanature. This wisdom mind is rich in qualities that bring us boundless happiness, insight, and a corresponding desire to help our world. Right from the very beginning the minds of all beings have been free of any inherent faults or defects. We might ask, “What is this ‘very beginning’ that we are talking about? Twenty years ago? A billion years ago?”

Actually, it’s this very moment, now, when we fail to recognize the true nature of mind. This is the very beginning. If we can relax in this moment, we are resting in the ground or fundamental state of Mahamudra. The way we rest is through the practice of meditation, which is path Mahamudra. When we can rest well, we are naturally in union with the goal, or fruition, of the path. There’s no other Mahamudra to attain: we are buddha, awake and free, in this very moment.

But when we fail to recognize the basic nature of our mind, then we have a problem. The luminous, creative energy of original mind is misperceived as the dualistic world of self and other. Confusion arises, clinging begins, and then the whole world of suffering and bewilderment manifests. Instead of enjoying peace, illumination, and happiness, we experience our mind as afflicted with painful emotions. We’re bombarded by thoughts that lead us this way and that. We endure anxiety and fear while we long for peace and contentment.

That is what we call the spinning of samsara, or cyclic existence, which is endless until we decide to stop it by realizing mind’s true state. So the beginning of samsara is when we fail to recognize that ground, and the end of samsara is nothing more complicated than recognizing our own nature of mind. When mind recognizes itself and can rest freely and relaxed in a state of openness, that is the end of our confusion and suffering.

Luminosity, the clarity nature of mind, manifests creatively as phenomena. Because we are habituated to solidifying our experience of this luminous display, it’s easier for most of us to see the luminous aspect of mind than to recognize mind’s empty nature. However, if we’re missing the experience of emptiness, we might start to think of luminosity as something that’s solid and real enough to hold onto. Then it becomes a source of suffering and confusion instead of freedom. It’s important to first learn what emptiness actually means, at least intellectually, before we jump to the conclusion that the nature of mind possesses all the qualities of enlightenment. Once we have a good understanding of the emptiness nature of mind, then we can further that view by seeing mind’s luminous nature.

So before undertaking Mahamudra meditation, we should first have a theoretical understanding of the true nature of mind—as empty, luminous, and aware. Second, we should understand how confusion develops when we don’t recognize that nature. Third, we should understand that the essence of our confused thoughts and emotions is free of any innate negativity or fixation, that all expressions and experiences of mind are empty and luminous.

These three aspects of ground Mahamudra are important to understand through conceptual mind first, and then through the process of reflection to make it more experiential. Finally, we bring our understanding to complete realization through meditation.

In the beginning, Mahamudra meditation is a process of becoming familiar with our mind just as it is, and then learning how to relax within it. Our first glimpse is likely to show us that our mind often wanders aimlessly about, and there’s little organization to our thinking. It’s like a house with junk piled up everywhere. So, what do we need to do first? We need to bring a sense of order and clarity to our mind. By being more mindful of our thought process, our awareness naturally becomes sharper, more precise, and more discriminating. Once we’ve created some mental space, we can begin to glimpse mind’s nature and the play of its creative energy. Gradually, we can further let go of the thoughts, labels, and judgments that keep our mind moving, unsettled, and tense. We can begin to relax, expand, and inhabit a new dimension of presence and openness.

There are two main types of meditation in the Mahamudra tradition: Mahamudra shamatha, or resting in the nature of mind, and Mahamudra vipashyana, or clear seeing. The focus of our attention is the mind itself, as opposed to anything external. If you have a background of sitting meditation and are familiar with that practice, then learning to rest in the nature of mind can be very simple, easy, and straightforward.

What does it mean to rest in the nature of mind, and how do we do it? We may think that to meditate, we have to concentrate, we have to focus on something. The actual meditation of Mahamudra is not really about that. It’s more about knowing how to rest our mind and let it relax in its own state. That can be tricky, because on one hand we need to be mindful and stay present, and on the other, we need to let go of any stress and just relax. So the best practice is the middle way, finding a balance between non-distraction and relaxation.

In the beginning, that may feel artificial, but if we keep doing it, it becomes effortless. It’s like when we start learning how to drive a car. It’s very stressful when we first get behind the wheel. Our eyes are glued to the road. We’re holding onto the steering wheel so tightly we can feel the tension in our shoulders. At first it’s an intense, scary experience, but the more we learn about driving, the more we relax.

In the same way, Mahamudra meditation can feel unnatural and stressful at first. We may be worried that we have too many thoughts and are not relaxed enough, or that our focus is not in the right place. But relaxation will come naturally if we keep doing it. That’s the key thing—to keep doing it. Then the experience of space, awareness, and relaxation will come naturally.

Meditation: Mahamudra

  1. First, take your seat on a cushion or chair in an upright and relaxed position. Take a moment to feel the cushion, the posture of your body, the attitude of the mind, and the movement of the breath. Sit quietly for several minutes, gently letting go of your thoughts until you feel a sense of calmness.
  2. Next, bring awareness to the eyes and look directly into the space in front. Then simply relax at ease and rest in the present moment, in nowness. On one hand, there’s a sense of focusing on the space, but on the other, there’s no particular spot to focus on. The gaze is like space itself, wide and spacious.
  3. Whatever comes up in the present, whether it’s a thought, emotion, or perception, try to meet it without judgment or comment. Rest the mind in that very experience, whether you regard it as good or bad, pleasant or unpleasant. There’s no need to change or improve it or look for a better place to rest. Rest the mind where it is and just as it is.
  4. In Mahamudra meditation, it isn’t sufficient just to recognize the presence of thoughts and emotions; we need to recognize their true nature and rest within that experience. So from time to time in meditation, reflect on the three basic characteristics of mind: emptiness, clarity, and awareness.
    The emptiness of the mind is something we can “see,” so to speak. When we look at the mind, it’s like infinite space. It has no limit. It has no material form, color, or shape. There is nothing we can touch. That space, that openness, is the empty nature of our mind. When contemplating mind’s emptiness, experience the spacious, insubstantial, nonmaterial quality of mind, of thoughts and emotions, and leave the mind in a state of ease and total openness.
    This mind is not just empty, however. It also has a vivid clarity, an infinite and vast luminosity, which is the radiance of emptiness itself. It’s like a wide, clear sky filled with light. This experience of space with light is the experience of great compassion and lovingkindness, or unbiased great love beyond concept. It manifests in the vibrant energy of our thoughts, emotions, and perceptions. We can see it in every experience of mind, especially in the powerful display of our emotions.
  5. Once again, sit quietly until you feel a sense of calmness. Then contemplate the clarity aspect of mind. Look directly at whatever forms, thoughts, or emotions arise: all are the natural expression of this luminous nature. Look beyond the object and experience the radiance of emptiness, resting relaxed within that basic presence of clarity.
    The clarity aspect of mind has the power of knowing, seeing, and experiencing the world. When a room is full of light, we can see all the objects surrounding us. In the same way, the light of our mind makes appearances clear and distinct. When we think about an object, our mind naturally produces an image for it. Whether we’re thinking about Bart Simpson or His Holiness the Karmapa, the image we see is an expression of mind’s clear, playful, creative energy.
    Mind is not only empty and clear; it has the quality of panoramic and discriminating awareness. While clarity is the compassion aspect of mind, awareness is the wakeful aspect. It is the sharp, penetrating intelligence (prajna) that sees through any confusion and perfectly understands the world it sees. With clarity and awareness coming together, we experience the full power and benefit of compassion and wisdom in our lives.
    When we are able to rest in this nature without too much stress from trying too hard to focus or concentrate, we can begin to experience genuine relaxation.
  6. As before, now rest the mind for a few moments. Let go of any thoughts of hope or fear, and calm the mind. Rest the gaze in the open space in front. Bring your mind into the present moment and relax, simply experiencing the quality of awareness.
  7. Then let go of even that and relax without any thought. Again, we bring ourselves back into the present moment of awareness. Relax at ease and experience the mind as empty and luminous.
    With awareness, we experience the three aspects of mind in union and the wholeness of mind’s nature. When we hear instructions to meditate on the mind or to rest in mind’s true nature, it is this union of emptiness, clarity, and awareness. When we are able to rest in this nature without too much stress from trying too hard to focus or concentrate, we can begin to experience genuine relaxation.
    Relaxing in this space is one of the most powerful meditations leading to a direct experience of buddha mind. With this experience, we can bring a new level of understanding and skill into our everyday life. The wisdom and compassion we manifest will transform the once disturbing energies of our thoughts and emotions into something very useful and powerful that can bring about the experience of enlightenment.

The teachings in this article by Dzogchen Ponlop Rinpoche were originally published in Lion’s Roar Magazine in March 2017.